استخراج راهبردها و الزامات نوآوری برای شرکت های مخابراتی: مطالعه موردی شرکت ارتباطات زیرساخت
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطاتعلیرضا اسماعیلی 1 , علیرضا اصغریان 2 , تکاوش بحرینی 3 , نسرین دسترنج 4 * , مهشید غفارزادگان 5 , کلثوم عباسی شاهکوه 6 , ماندانا فرزانه 7 , حمیرا مقدمی 8
1 - شرکت ارتباطات زیرساخت
2 - شرکت ارتباطات زیرساخت
3 - شرکت ارتباطات زیرساخت
4 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
5 - مرکز تحقیقات مخابرات ایران
6 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
7 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
8 - پژوهشگر
کلید واژه: نوآوري سازماني, راهبردهاي نوآوري, مدیریت نوآوري, الزامات نوآوري, شرکت ارتباطات زیرساخت,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه، شناسایي راهبردهاي نوآوري موثر براي یک شرکت دولتي و ماموریتمحور در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات است. ویژگیهاي شرکت مورد مطالعه عبارتند از: دولتيبودن، برخورداري از بازار انحصاري، اقدامات پراکنده در حوزه نوآوري، برخورداري از مدیران علاقهمند به نوآوري سازماني و داراي راهبرد و ساختار مشخص و بهروز. در این مقاله با مطالعه شرکتهاي بینالمللي مشابه، راهبردهاي دمرسوم نوآوري جمعآوري شد. سپس با استفاده از روش تجزیه و تحلیل تماتیک بر روي دادههاي حاصل از مصاحبههاي نیمه ساختاریافته در شرکت ارتباطات زیرساخت، قوتها و ضعفهاي مرتبط با موضوع نوآوري شرکت، شناسایي شدند. با مطابقت این دو دسته اطلاعات، تعدادي از راهبردهاي مناسب براي این شرکت پیشنهاد شده و ملاحظات اجرایيسازي آنها نیز بر اساس ویژگیهاي خاص این شرکت، بیان شده است. بر همین اساس پیشنهادهایي براي پژوهشهاي آتي این شرکت ارائه شده است تا با استفاده از آنها، روشهاي مناسب اجرا و پیادهسازي نوآوري سازماني را در شرایط مشابه شناسایي کند.
The purpose of this study is to identify effective innovation strategies for a governmental organization and mission-oriented in the field of communication and information technology. The characteristics of the company under study are: governmental organization, having a monopoly market, scattered actions in the field of innovation, having managers interested in organizational innovation and has a clear and up-to-date strategy and structure. In this paper, innovation strategies were collected using comparative studies of similar international companies. Then by using the method of thematic analysis on the data obtained from semi-structured interviews, the strengths and weaknesses related to the innovation were identified. By matching these two categories of information, a number of appropriate strategies have been proposed and their implementation considerations have been expressed based on the specific characteristics of this company. Accordingly, suggestions for future research of this company have been presented to identify appropriate methods of implementation of organizational innovation in similar circumstances.
[1] شركت ارتباطات زيرساخت (1400)، درباره شركت، http://www.tic.ir/
[2] Porter, M., "The competitive advantage of nations", HBR, 1990.
[3] Tidd, J., "Innovation management in context: environment, organization and performance", International Journal of Management Reviews, Vol. 3, No. 3, pp. 169–183, 2001.
[4] Ragers, M., "The definition and measurement of innovation", Melbourne Institute of applied economic and social research, 1983.
[5] Khalil T., "Management of Technology: The key to competitiveness and wealth creation", McGraw Hill, 2000.
[6] OECD,"The Oslo Manual: Proposed Guidlines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data", Paris, 1997.
[7] Schumpeter, J., "The Theory of Economic Development", Harvard University Press, Cambridge, MA, 1934.
[8] Tidd, J. and Bessant, J. R., Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, JOHN WILEY AND SONS INC., 2009.
[9] Carmen Cabello Medina, Antonio Carmona Lavado and Ramón Valle Cabrera, "Characteristics of Innovative Companies: A Case Study of Companies in Different Sectors", CREATIVITY AND INNOVATION MANAGEMENT, Volume 14, No.3, 2005.
[10] ورلوپ، جان، بينش در نوآوري: مديريت نوآوري از طريق درك قوانين آن، ترجمه قاضي نوري, سید سپهر، قاضي نوري، رضا؛ تهران، انتشارات جهاد دانشگاهي، 1388
[11] شيلينگ، مليسا، مديريت راهبردي نوآوري فناورانه، ترجمه مهدياني، رحمان و قاضی نوری، سيد سپهر؛ تهران، مركز تحقيقات سياست علمي كشور، 1397
[12] AFUAH, A., Innovation Management: Strategies, Implementation, and Profits, 2nd ed., Oxford University press, 2003.
[13] Turk Telekom, We are connecting Turkey to the future, Annual Report, 2018, available at:https://www.lacp.com/2018vision/pdf/t%C3%BCrk-telekom-integrated-report-1491d.pdf
[14] AT&T, "Preparing for success tomorrow by investing in our people today", available at: https://about.att.com/ecms/dam/csr/PDFs/AT&T_Skilled%20Workforce%20One%20Pager_030216.pdf
[15] China Telecom Corporation Limited, Digitalizing the Future, Annual report 2020. https://www.sktelecom.com/en/view/introduce/company.do
[16] MTN, Integrated Report for the year ended 31 December 2019, Available at: https://www.mtn.com/wp-content/uploads/2020/07/MTN-Integrated-report-double-spread.pdf
[17] Maguire M., Delahunt B., "Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars", AISHE-J, No.3, Autumn 2017.