استفاده از خوشه بندی در پروتکل مسیریابی AODV برای شبکه های بین خودرویی بر روی سناریوی بزرگراه
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات
1 -
کلید واژه: شبکه های بین خودرویی, پروتکل مسیریابی AODV , خوشه بندی , الگوریتم ازدحام ذرات,
چکیده مقاله :
شبکه های بین خودرویی زیرمجموعهای از شبکه های سیار موردی می باشد که در آن خودروها به عنوان گره های شبکه محسوب می شوند. تفاوت اصلی آن با شبکه های سیار موردی در تحرک سریع گره ها است که باعث تغییر سریع توپولوژی در این شبکه می شود. تغییرات سریع توپولوژی شبکه یک چالش بزرگ برای مسیریابی محسوب می شود که برای مسیریابی در این شبکه ها، پروتکل های مسیریابی باید قوی و قابلاعتماد باشد. یکی از پروتکل های مسیریابی شناخته شده در شبکههای بین خودرویی، پروتکل مسیریابی AODV است. اعمال این پروتکل مسیریابی بر روی شبکه های بین خودرویی نیز دارای مشکلاتی میباشد که با افزایش مقیاس شبکه و تعداد گره ها، تعداد پیام های کنترلی در شبکه افزایش می یابد. یکی از روشهای کاهش سربار در پروتکل AODV، خوشه بندی کردن گره های شبکه است. در این مقاله برای خوشه بندی کردن گره ها از الگوریتم تغییریافته K-Means و برای انتخاب سر خوشه از الگوریتم ازدحام ذرات استفاده شده است. نتایج بدست آمده از روش پیشنهادی باعث بهبود بار مسیریابی نرمال شده و افزایش نرخ تحویل بسته در مقایسه با پروتکل مسیریابی AODV شده است.
Vehicular Ad hoc networks are a subset of mobile Ad hoc networks in which vehicles are considered as network nodes. Their major difference is rapid mobility of nodes which causes the quick change of topology in this network. Quick changes in the topology of the network are considered as a big challenge For routing in these networks, routing protocols must be robust and reliable. AODV Routing protocol is one of the known routing protocols in vehicular ad hoc networks. There are also some problems in applying this routing protocol on the vehicular ad hoc networks. The number of control massages increases with increasing the scale of the network and the number of nodes . One way to reduce the overhead in AODV routing protocol is clustering the nodes of the network. In this paper , the modified K-means algorithm has been used for clustering the nodes and particle swarm optimization has been used for selecting cluster head. The results of the proposed method improved normalized routing load and the increase of the packet delivery rate compared to AODV routing protocol.