رابطه هوش هیجانی و گرایش به آموزش الکترونیکی در سازمانها مورد مطالعه:کارکنان بانکهای استان البرز
محورهای موضوعی :بنام قربانی فرد 1 * , سید شهاب موسوی 2 , حسینعلی عزیزیها 3 , شهرام هاشم نیا 4
1 - دانشگااه پیام نور
2 - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
4 - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کلید واژه: هوش هیجانی, آموزش الکترونیکی, کارمندان بانک, رگرسیون چندگانه,
چکیده مقاله :
امروزه شاهد حرکت سریع جهان به سمت فضای مجازی هستیم. تجارت، درمان، آموزش و بسیاری از فعالیتهایی که روزگاری زمان و هزینه بسیاری را به خود اختصاص میداد، امروزه با قرار گرفتن در فضای مجازی منافع بسیاری را به بشر رسانیده است. آموزش که جزء جدایی ناپذیر از انسان است به صورت الکترونیکی وارد جوامع شده است که افراد و سازمانها رفته رفته در حال گرایش به این نوع آموزش هستند. در این تحقیق به رابطه هوش هیجانی و گرایش به آموزش الکترونیکی در سازمانها پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه اول 0.76 و پرسشنامه دوم 0.83 میباشد که پایایی پرسشنامهها را تایید میکند. برای آزمون روایی سؤالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور از نظرات متخصصان، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان بانکهای استان البرز میباشد که تعداد 80 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپریمن و رگرسیون چندگانه استفاده شده است که در نهایت تمام فرضیهها به اثبات رسیده و مشخص گردید دو متغیر خود انگیزشی و خودآگاهی، به عنوان متغیر های پیش بینی، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون، برای توضیح تغییرات میزان گرایش کارکنان به پذیرش آموزش الکترونیکی را دارند.
Today, we are witnessing the rapid movement of the world towards virtual space. Trade, treatment, education and many other activities that used to take a lot of time and money have brought many benefits to mankind today by being in the virtual space. Education, which is an inseparable part of human beings, has entered the society electronically, and people and organizations are gradually moving towards this type of education. In this research, the relationship between emotional intelligence and the trend towards e-learning in organizations has been discussed. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey research method. A questionnaire was used to collect information. Cronbach's alpha coefficient of the first questionnaire is 0.76 and the second questionnaire is 0.83, which confirms the reliability of the questionnaires. Content validity was used to test the validity of the questions, and for this purpose, the opinions of experts, university professors and expert experts were used. The statistical population of this research is all the employees of banks in Alborz province, 80 people were selected as the sample size and the sampling was done randomly. To analyze the data, Sperryman's correlation coefficient and multiple regression were used, and finally all the hypotheses were proven, and two variables, self-motivation and self-awareness, were identified as predictive variables, criteria for entering the final regression equation, to explain the changes. degree of tendency
Francisco, J. Garcia, Penalvo, Advances in E-learning: experiences and methodologies, United States of America, Information science references' (an imprint of IGI Global Group) , 2008
[2] Mayer, J.D. Salovey, P. Caruso, D.R, Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence, Journal of intelligence,1999, 27, pp: 267-269
[3] Hein, S. Importance of emotions and scenes , www.eqi.org , 2004
[4] Golman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More than IQ. London: Bloomsbury; 1995.
[5] Garvin J, Kerr R, Heaton N, Boyle E. emotional intelligence Leadership effectiveness. Journal of leadership & organization development 2006; 27(4): 265-79.
[6] Golman D. Leadership that gets results. Journal of Harvard Business Review 2000; 93-102.
[7] Palmer B, Walls M, Bargess Z, Stough C. Emotional intelligence and effective leadership. Journal of leadership & organization development 2001; 22(1): 5-10.
[8] Rosete D, Ciarrochi J. Emotional intelligence and its relationship to workplace performance outcomes of leadership effectiveness. Journal of leadership & organization development 2005; 26(5): 388-99.
[9] James D. Hess, Arnold C. Bacigalupo, Enhancing decisions and decision-making processes through the application of emotional intelligence skills, Management Decision ,2011, Vol. 49 Iss: 5, pp.710 - 721
[10] Taewon Moon, Emotional intelligence correlates of the four-factor model of cultural intelligence, Journal of Managerial Psychology,2010, Vol. 25 Iss: 8, pp.876 - 898
[11] Davis, F.D., Bagozzi, R.P., & Warshaw, P.R. User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 1989, Vol.:35, No.8, pp.982-1003.
[12] Fishbein, M., & Ajzen, I. Belief, attitude, intension and behavior: An introduction to theory and research, Reading, MA: Addison Wesley, 1975
[13] Dillon, A.. User Acceptance of Information Technology. In W. Karwowski (ed). Encyclopedia of Human Factors and Ergonomics. London: Taylor and Francis.2001
[14] Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., & Davis, F.D. User acceptance of information technology: toward a unified view. MIs Quarterly,2003, Vol. 27, No3, pp. 425-478.
[15] Kamel, S., & Hassan, A. Assessing the introduction of electronic banking in Egypt using the technology acceptance model. Annals of Cases onInformation Technology, 2003, No.5, pp.1-25.
[16] Bose, K. An e-learning experience – a written analysis based on my experience an e-learning pilot project. Campus – wide information system,2003, 20(5), 193-199
[17] Smeets, E. Does ICT contribute to powerful learning invironments in primary education? Computers & Education , 2005, 44(3), 343-355
[18] Waits, T. Lewis, L. Distance education at degree- granting postsecondary institutions. Washington, DC: National Center for Education Statistics , US, Department of Education.2003, 200-201
[19] Rosenberg , M, J. E-learning , strategies for delivering knowledge in the digital age. New York, McGrawHill, 2001
[20] Liaw , S. S. Huang, H. M. & Chen D. G. Surveying instructor and learner attitudes towards e-learning Computers & Education ,2007, 49(4) , 1066-1080
[21] یزدیان ، ابوالفضل ، ضرورت استفاده از آموزش الکترونیکی ، اولین همایش آموزش الکترونیکی ، سازمان مدیریت صنعتی ، 1383
[22] شجاعی پور ، شهریار ، چالش ها و راهکارها در آموزش الکترونیک ، www.hawzah.net ، 1390
[23] Bob Little, E-learning flowers in the UK, Industrial and Commercial Training, 2010, Vol. 42 Iss: 3, pp.135 – 138
[24] Kunal Sharma, Financial implications of implementing an e-learning project, Journal of European Industrial Training ,2011, Vol. 35 Iss