رابطه هوش هیجانی و گرایش به آموزش الکترونیکی در سازمانها
محورهای موضوعی : جامعه الکترونیکی
1 -
کلید واژه: هوش هیجانی, آموزش الکترونیکی, کارمندان بانک, رگرسیون چندگانه,
چکیده مقاله :
امروزه شاهد حرکت سریع جهان به سمت فضای مجازی هستیم. تجارت، درمان، آموزش و بسیاری از فعالیتهایی که روزگاری زمان و هزینه بسیاری را به خود اختصاص میداد، امروزه با قرار گرفتن در فضای مجازی منافع بسیاری را به بشر رسانیده است. آموزش که جزء جدایی ناپذیر از انسان است به صورت الکترونیکی وارد جوامع شده است که افراد و سازمانها رفته رفته در حال گرایش به این نوع آموزش هستند. در این تحقیق به رابطه هوش هیجانی و گرایش به آموزش الکترونیکی در سازمانها پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه اول 0.76 و پرسشنامه دوم 0.83 میباشد که پایایی پرسشنامهها را تایید میکند. برای آزمون روایی سؤالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور از نظرات متخصصان، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان بانکهای استان البرز میباشد که تعداد 80 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپریمن و رگرسیون چندگانه استفاده شده است که در نهایت تمام فرضیهها به اثبات رسیده و مشخص گردید دو متغیر خود انگیزشی و خودآگاهی، به عنوان متغیر های پیش بینی، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون، برای توضیح تغییرات میزان گرایش کارکنان به پذیرش آموزش الکترونیکی را دارند
Today the world is moving toward a virtual space. Whereas the business, health, education, and many of the other activities would devote time and money in the past, by appearing the virtual space most of them have suitable function today. Educating is an inseparable part of human which is entered to electronic world as individuals and organizations are gradually moving towards this type of educating. In this research, the relationship between emotional intelligence and trends of e-learning in organizations has been studied. The purpose of this study is applied and the research method is descriptive- survey. The questionnaire method was used to collect data. The Cronbach’s Alpha coefficient of the first questionnaire was obtained 0.76 and the second questionnaire was 0.83 which confirm the validity of the questionnaires. The content validity to test questions was used and for this purpose, experts, academics and experts were used. The population of this research is all the Alborz Province Bank Employees which 80 individuals were selected as sample size and sampling is done randomly. To analyze data the Spearman correlation coefficient and multiple regression was used. Finally all the theories proved. Self-motivation and self-awareness variables were determined as predictor variables which can entry into the ultimate regression equation to describe the tendency of employees to accept changes in their electronic education.