روش نوین مبتنی بر ترانکو جهت رصد فراهم کنندگان خدمات ابری
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات
داود ملکی
1
,
پژمان گودرزی
2
,
علیرضا منصوری
3
*
,
نداء قربانی
4
,
احسان آریانیان
5
1 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
2 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
3 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
4 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
5 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ارائهدهندگان خدمات رایانش ابری، خدمات مختلفی را به کاربران گوناگون ارائه میدهند که این امر نیاز به راهحلهای مؤثر برای نظارت بر این خدمات را حیاتی میسازد. این پژوهش به ارزیابی و رتبهبندی دامنههای اینترنتی و وبسایتها، بر اساس عوامل مختلفی همچون ارجاعات، محبوبیت و ترافیک میپردازد. همچنین روشهای اصلی رتبهبندی همراه با ویژگیهای متمایز آنها مانند شباهت، پایداری، پاسخگویی و درجه بیضرری را مورد بررسی قرار میدهد. سپس به بررسی رتبهبندی ارائهدهندگان خدمات ابری میپردازد و از روش ترانکو -که اطلاعات ارزشمندی درباره وضعیت آنلاین وبسایتها در سطح جهانی و منطقهای ارائه میدهد- به عنوان یک منبع معتبر برای رتبهبندی دامنههای اینترنتی استفاده میکند. همچنین، به معرفی الگوریتم این رتبهبندی میپردازد. در این الگوریتم نیاز، به تایید آدرس IP و سرور نام (NS) برای هر دامنه موجود در فهرست استخراج شده وجود دارد و در آن دامنههایی که فاقد آدرس IP هستند یا رکوردهای NS آنها منقضی شده، حذف میشوند. نتایج این تحقیق نشان میدهند که بین رتبهبندی ترانکو، تعداد کاربران فعال (که با استفاده از معیارهای پنل کاربری شرکتها اندازه گیری میشود) و سهم بازار فراهم کننده خدمات ابری که همان محبوبیت واقعی شرکتهای ابری در بازار است، ارتباط مستقیم وجود دارد. پذیرش روش نوین مبتنی بر ترانکو جهت رصد و رتبهبندی فراهم کنندگان خدمات ابری نشان میدهد که افزایش تعداد کاربران فعال با افزایش فروش خدمات و ویژگیهای ابری همراه است و منجر به بالارفتن رتبهها هم در ترانکو و هم در بازار خدمات ابری میشود.
Cloud computing service providers offer various cloud services to different users, making effective monitoring solutions crucial for managing these services. This study utilizes Internet domain ranking as an important tool for this purpose. The research explores website ranking methods based on factors such as referrals, popularity, and traffic. It also examines the primary ranking techniques, focusing on distinguishing characteristics including similarity, stability, responsiveness, and the degree of benignity. The study then narrows its focus to ranking cloud service providers, using Tranco as a reliable source for internet domain rankings, which provides valuable insights into the online status of websites at both global and regional levels. Additionally, this study proposes using Tranco's aggregated ranking to evaluate the popularity of cloud service providers' domains and applies this approach to analyze the ranking and status of Iranian cloud service providers. The paper introduces a ranking algorithm that requires verification of the IP address and name server (NS) records for each domain in the extracted list, excluding domains without IP addresses or with expired NS records. The results show a direct correlation between Tranco rankings, the number of active users (as measured through company user panel metrics), and the market share of cloud service providers, reflecting their true popularity. The adoption of this Tranco-based method for monitoring and ranking cloud service providers demonstrates that higher active user counts are associated with increased sales of cloud services and features, leading to higher rankings both on Tranco and within the cloud service market..