آموزش به سبک چندرسانهای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات
1 -
کلید واژه: : چندرسانهای, زبان انگلیسی, یادداری, یادگیری, ساختار دستوری, گرامر,
چکیده مقاله :
چندرسانهای های آموزشی باعث تحول در روشهای سنتی آموزش شدهاند. اما تأثیرگذاری آنها نیازمند دقت در طراحی آنها بر اساس اهداف درس و تواناییهای کاربران آنها میباشد. در پژوهش حاضر، تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری (گرامر) زبان انگلیسی مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور، نرم افزاری محقق ساخته برای آموزش گرامر طراحی شد و در گروه آزمایش مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن با کلاسهای متداول مقایسه شد. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه اول مقطع راهنمایی شهر تهران بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، ابتدا منطقه 8 به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس در یک مدرسه نمونه، دو گروه دانشآموز پایه اول راهنمایی، یک گروه به عنوان گروه آزمایش و یک گروه نیز به عنوان گروه گواه هر کدام مشتمل بر 55 دانش آموز انتخاب شدند. این پژوهش به روش شبه تجربی بوده و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. گروه گواه آموزش سنتی زبان را در کلاس درس گذراند و همزمان، گروه آزمایش سه جلسه آموزش گرامر در سایت رایانه مدرسه با استفاده از نرمافزار محقق ساخته تجربه کرد. نتایج پژوهش نشاندهنده افزایش یادگیری و یادداری ساختار دستوری در سطح 05/0 در گروه استفادهکننده از چندرسانهای آموزشی در مقایسه با گروه کنترل بود که این یافتهها در نهایت تأثیر چندرسانهای ی را بر یادگیری و یادداری گرامر زبان انگلیسی را تایید می کند
Increment of complexity and costs of information technology systems have made many problems about infrastructure and manpower for organizations which have been decreased by the use of outsourcing. All organizations try to increase the success of outsourcing projects by using different ways. One of the important reasons for failure of these projects especially in IT area- because of its major role in acquisition of competitive advantage- is selecting inappropriate contractor. In order to existence of different and contradictive criteria, this selection is complex. The purpose of this research is to determine important criteria and specify the weights of each criterion and finally design a fuzzy expert system for selecting the best contractor in IT outsourcing. The method of knowledge acquisition from experts-which are managers and experts of IT- is a questionnaire. Also in order to evaluate the validity of system, it was used in an IT company. The results show the favorable performance of contractor selection expert system.