ارائه چارچوب معماری اعتماد الکترونیک در تجارت الکترونیک (بخش فروشگاههای آنلاین)
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطاتامیر محترمی 1 * , اکبر امینی 2
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: اعتماد الکترونیک, معماری اعتماد الکترونیک, , تجارت الکترونیک, فروشگاهآنلاین,
چکیده مقاله :
امروزه، تجارت الکترونیکی بدلیل قابلیتهای آن به شدت درحال گسترشاست. مفهوم "اعتماد" عامل مهمی در سرعت گسترش تجارت الکترونیکی محسوب می شود. هدف این پژوهش استخراج ابعاد و معیارهایی برای فراهم نمودن تمهیدات اعتماد الکترونیک در سرویسهای تجارت الکترونیکی، بهبود فرآیندهایداخلی محیط کسب و کار الکترونیک و همچنین تعیین اهمیت هریک از معیارها در تضمین اعتماد الکترونیک و رضایت مشتری میباشد. روشتحقیق و جمعآوری اطلاعات، میدانی است و بدین منظور از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعة آماری دربرگیرنده کلیه مشتریان فروشگاههایآنلاین درحوزه کسب و کارهای اینترنتی تهران بوده،که از میان آنان نمونهگیری تصادفی بعمل آمده است. سوالات در چارچوب ابعاد و معیارهای تضمینکننده اعتماد الکترونیک در ارائه سرویسهای الکترونیک و همچنین اولویت آنها مطرح و از طریق آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده بصورت چارچوبی متشکل از 12 شاخص در سه بُعد روانشناختی، فنی- امنیتی و حقوقی دسته بندی شده است.
Today, e-commerce is rapidly expanding as a way of doing business in the modern world due to its advantages and benefits. The purpose of this study is to extract dimensions and criteria for providing electronic trust arrangements in B2C services, improving the internal processes of the business environment, and also determining the importance and priority of each criterion to ensure electronic trust in order to gain the trust and satisfaction of the customer. A mixed method of research is employed includes: litrature review, field study and opinion gathering alongside of statistical techniques. The statistical population includes all expert customers of online stores in the city of Tehran, among which random sampling has been done. Questions in the context of the electronic trust and provision of e-business services and their priority in relation to each other, are discussed through inferential statistics. The results of the data analysis show that there is a meaningful relationship between the 12 criteria identified and customer's trust. The results obtained in the context of the conceptual framework show the impact of three dimensions of psychological, technical and legal, according to the criteria and indicators of electronic trust
[1]. آخوندی، ابوالفضل ؛ آذر کفاشپور و شمس الدین ناظمی،۱۳۹۴،"بررسی تاثیر اعتماد بر خرید مجدد بواسطه رضایت مشتری در فروشگاه¬های¬آنلاین"، کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی،مشهد.
[2]. امیری، اکرم ؛ بهنام قهرمانخانی، ۱۳۹۵، " ارائه¬ راهکارهایی کاربردی جهت افزایش امنیت در تجارت الکترونیک" ، اولین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مهندسی برق و کامپیوتر، تهران، کنفدراسیون بین المللی مخترعان جهان(IFIA)، دانشگاه جامع علمی کاربردی،
[3]. ترابی، مهرنوش و کرشنا زمانی، ۱۳۹۵، "ریسک ها و تهدید های موجود برای اعتماد و امنیت در تجارت الکترونیکی" ،کنفرانس بین المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران.
[4]. حاجی غلام سریزدی, علی؛ دانیال زندی دره غریبی؛ حامد عزیزی و رضا آزادیان، ۱۳۹۸، تحلیل گسترش تجارت الکترونیک در ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستمها، دومین کنفرانس ملی انجمن ایرانی پویایی شناسی سیستم ها، تهران، انجمن علمی پویایی شناسی سیستم ها
[5]. حسن زاده، عليرضا ؛ مهسا ناظمي شعبان الهي و احسان زنجاني،" ارائه¬ي چارچوب عوامل تعيين كننده¬ي سطح خدمت در محيط تجارت بنگاه - بنگاه (B2B) : بر اساس چارچوب ITIL "، مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 5 .شماره 2 ، تابستان 92
[6]. حسنقلیپور، طهمورث ؛ محمدرحیم اسفیدانی و علی اصغر ساجدیفر" تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی در ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان برخط در صنعت خدمات مالی: مطالعۀ شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره های 29 و 30 ، تابستان و پاییز 1391 ، صفحات 57-77
[7]. حیدری, صفیه و روح الله نوری، ۱۳۹۷، بررسی نحوه استفاده از نماد اعتماد ثالث در کسب و کارهای الکترونیکی ایران، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران
[8]. خاني آرانی، محمد جواد ،1393، "شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتري در تجارت الكترونيك (در فروشگاه اينترنتي ايران تجارت در شهر تهران)" ، پايان¬نامه ¬کارشناسی ارشد رشته مديريت بازرگاني ، تابستان 93
[9]. خدادادحسيني، سيدحميد ؛ ميثم شيرخدايي و اسدالله كردنائيج ، 1387، "عوامل مؤثر بر اعتماد مشتري در تجارت الكترونيك(مدل B2C )"، فصلنامه مدرس علوم انساني ، دوره 13 ، شماره 2، تابستان1388
[10]. خسروی لقب, امینه؛ مازیار گنجو و حسن مزارعی، ۱۳۹۶، حریم خصوصی و اعتماد کاربران به بانکداری الکترونیک، سومین کنفرانس ملی محاسبات توزیعی و پردازش داده های بزرگ، تبریز.
[11]. رحمانی، مرضیه؛ فتحیان، محمد؛ یعقوبی، سعید؛ ارائه یک مدل مفهومی جهت شناسایی کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای اینترنتی کشور، فصلنامه علمی و پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سال 8، شماره 30، پاییز 1395 صص1-14
[12]. رضائیان، علی ؛ سجاد شکوهیار و فریبا دهقان ، "سنجش رضایت مشتریان فروشگاه¬های اینترنتی با ترکیب تکنیک¬های داده کاوی و الگوی کانو فازی)مطالعه موردی: وب سایت نیازکو("، فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران، تابستان 95
[13]. شجاع, محبوبه و محمدرضا شجاع، ۱۳۹۶، تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین با استفاده از clickstream در فضای داده های بزرگ، سومین کنفرانس ملی محاسبات توزیعی و پردازش داده های بزرگ، تبریز.
[14]. شیروانی، علی ؛ نسرین و بتول مرتضوی، ۱۳۹۵، "تضمین اعتماد و امنیت در تجارت الکترونیک با استفاده از بهبود پروتکل SET" ، کنفرانس بین المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران.
[15]. عزیزی, علی و نیره زاغری، ۱۳۹۸، بررسی امنیت و اعتماد در تجارت الکترونیکی با استفاده از تکنیک فازی ژنتیکی، دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم برق ،کامپیوتر و مهندسی پزشکی، شیروان.
[16]. علیزاده, مجید؛ مهران حبیبی و نیره زاغری، ۱۳۹۸، بررسی نقش اعتماد و فرهنگ ملی در توسعه تجارت الکترونیک، ششمین کنفرانس ملی علوم و مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، بابل.
[17]. فرید, داریوش؛ مهدی نقدیان؛ حمیدرضا شکری زاده و آزیتاالسادات مذنب امام زاده، ۱۳۹۵، بررسی ارتباط محتوای وب سایت و اعتماد الکترونیکی و اثر بخشی بازاریابی الکترونیکی، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و دومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز، تهران.
[18]. لطیفی، فریبا ؛ نوشین مؤمن¬کاشانی ، 1389 ، اعتماد الکترونیکی ": بررسی نقش تجربه خرید اینترنتی و دانش مشتري نسبت به کاربري اطلاعات و مکانیز م¬هاي ایجاد امنیت"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 55 ، تابستان 1389، –صص 235-267
[19]. مصممی، شیلا ؛ محمود مرادی و اسدالله شاه¬بهرامی، "بررسی عوامل موثر بر موفقیت تجارت الکترونیک B2C از دیدگاه مدیریتی"، فصلنامه علمی-پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران،پائیزو زمستان 1392
[20]. محترمی، امیر؛ خدادادحسینی، سید حمید؛ الهی، شعبان؛ بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در سازمان های ایرانی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 1، شماره 3، 1392؛ صص 97-122
[21]. محمودی مهماندوست, علیرضا؛ سمیه محبی و علی مختاری، ۱۳۹۷، اثر ادراک مشتریان از کیفیت وب سایت های اینترنتی بر اعتماد آن ها در تجارت الکترونیک با نقش تعدیلگری جنسیت، همایش ملی مدیریت و کسب و کار الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد.
[22]. نجفی, عیسی، ۱۳۹۷، مدل سازی تصمیم گیری برای اعتماد الکترونیکی به شرکت تجارت الکترونیکی مبتنی برکاربرد شبکه های پتری رنگی، کنگره ملی سالانه ایده های نوین پژوهشی در علوم مهندسی و تکنولوژی، برق و کامپیوتر، ساری،
[23]. Abyad, A. (2017). Importance of Consumer Trust in e-commerce. Middle East Journal of Business, 55(4182), 1-5.
[24]. Ajmal, F., Yasin, N. M., & Norman, A. A. (2017). Critical success factors influencing e-commerce adoption in SMEs: A review and model. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(7), 159-172
[25]. Al-Dwairi, Radwan M. "E-commerce Web sites trust factors: An empirical approach." Contemporary Engineering Sciences 6.1 (2013): 1-7
[26]. Bandara, R., Fernando, M., & Akter, S. (2019). Privacy concerns in E-commerce: A taxonomy and a future research agenda. Electronic Markets, 1-19
[27]. Beatty, Patricia, et al. "Consumer trust in e-commerce web sites: A meta-study." ACM Computing Surveys (CSUR) 43.3 (2011): 1-46.
[28]. Chellappa,P.Pavlou,Perceivedinformation security, financial liability and consumer trust in electronic commerce ansactions, Logistics Information Management, 15, 5, 358–368, 2002.
[29]. Chen, Lei, and Ruimei Wang. "Trust development and transfer from electronic commerce to social commerce: an empirical investigation." american journal of industrial and business management 6.05 (2016): 568
[30]. Derindag, O. F., Canakci, M., & Tsarev, R. (2019, December). Information and communication technologies in e-commerce and e-governance. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1399, No. 3, p. 033110). IOP Publishing
[31]. Doney, P. M, Cannon, J. P, “An examination of the nature of trust in buyer-seller relationships”, Journal of Marketing, Vol. 61, 1997, pp. 35–51.
[32]. Edward Hartonoa, Clyde W. Holsappleb, Ki-Yoon Kimc, Kwan-Sik Nad, James T. Simpson, "Measuring perceived security in B2C electronic commerce website usage: A respecification and validatio", Decision Support Systems, Vol. 62, June 2014, pp. 11–21.
[33]. Gorban, Igor I. "Fundamentals of the Mathematical Statistics of Probability Theory." Randomness and Hyper-randomness. Springer, Cham, 2018. 61-72
[34]. Hallikainen, Heli, and Tommi Laukkanen. "National culture and consumer trust in e-commerce." International Journal of Information Management 38.1 (2018): 97-106.
[35]. Internet livestat, 2020, Avalable at: https://www.internetlivestats.com/
[36]. Iran E commerce Infogarphic in 1397. Avalable at: http://www.ecommerce.gov.ir/page/
[37]. James, Anne, "Optimization, security, privacy and trust in e-business systems", Journal of Computer and System Sciences, Vol. 81, 2015, pp. 941–942.
[38]. Kalbande, J. (2019). Ecommerce Transactions: Secure Gateway in Payment System.
[39]. Kim, W. Tao, N. Shin, K. Kim, An empirical study of customers’ perceptions of security and trust in e-payment systems, Electronic Commerce Research and Applications 9, 84–95, 2010.
[40]. Kuo-Ming Chao, "E-services in e-business engineering", Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 16, 2016, pp. 77–81.
[41]. Linck, K. Pousttchi, D.G. Wiedemann, Security issues in mobile payment from the customer viewpoint. In Proceedings of the 14th European Conference on Information Systems (ECIS 2006), Goteborg, Schweden, 1–11, 2006.
[42]. Mansoureh Maadi, Marjan Maadi, Mohammad Javidnia,“ Identification of factors influencing building initial trust”, Iranian Journal of Management Studies (IJMS), Vol. 9, No. 3, Summer 2016
[43]. Mohtarami, Amir. "Investigating the relationship between information technology and innovation capability of economies: towards a virtual national innovation system." International Journal of Technological Learning, Innovation and Development 9.3 , 230-249,2017
[44]. Nica, Elvira. "Satisfaction and trust in e-Commerce." Psychosociological Issues in Human Resource Management 3.1 (2015): 107-112
[45]. Paravastu, N., Ramanujan, S., & Ratnasingam, P. (2016). Role of Trust in Ecommerce: A Comprehensive Model of Interpersonal and Technology Trust Constructs. In Encyclopedia of E-Commerce Development, Implementation, and Management (pp. 1737-1747). IGI Global
[46]. Raghavan, K., Desai, M. S., & Rajkumar, P. V. (2017). Managing cybersecurity and ecommerce risks in small businesses. Journal of management science and business intelligence, 2(1), 9-15.
[47]. Seyed Hamed Jafarpour, Azam Andalib, "A New Method for Determination of Effective Criteria to Evaluate Electronic Trust (E-Trust) of Online Customers ", 2nd International Conference in Web Research, 2016.
[48]. Seyed Mohammad Alavinasab, Seyed Hasan Mohaghegh Kamal “Studying the Influencing Factors on Online Brand Trust” International Journal of Economy, Management and Social Sciences, Vol(4), No (1), January, 2015. pp. 41-46
[49]. Sharma, Jitendra K., and Daisy Kurien. "Perceived risk in e-commerce: A demographic perspective." NMIMS Management Review 34.1 (2017): 31-57
[50]. Shixi Liu, Cuiqing Jiang, Zhangxi Lin, Yong Ding, Rui Duan, Zhicai Xu, "Identifying effective influencers based on trust for electronic word-of-mouth marketing: A domain-aware approach", Information Sciences, Vol. 306, No. 10, June 2015, pp. 34-52.
[51]. SINGH, J., & SAHA, K. (2018). Ecommerce Retail: Challenges and Opportunities for CPG Related Distribution Packaging. In The 21st IAPRI World Conference on Packaging.
[52]. Spindler, G. (2020). The standardization of the internet and the international harmonization of ecommerce. In The Role of the EU in Transnational Legal Ordering. Edward Elgar Publishing.
[53]. Jarmoc, J., & Unit, D. S. C. T. (2012). SSL/TLS interception proxies and transitive trust. Black Hat Europe.
[54]. Tripathy, B., & Mishra, J. (2018). A Novel Approach of Study of Universal E-Contract Framework for Ecommerce. International Journal of E-Services and Mobile Applications (IJESMA), 10(1), 47-66.
[55]. Tsiakis, G. Sthephanides, The concept of security and trust in electronic payments, Computers and Security, 24, 10–15, 2005.
[56]. Urban, F. Sultan, W.J. Qualls, “ Placing trust at the center of your Internet strategy” Sloan Management Review, Vol 42, No 1, pp 39– 48, 2000.
[57]. Yeolib Kima, Robert A. Peterson, "A Meta-analysis of Online Trust Relationships in E-commerce", Journal of Interactive Marketing, Vol. 38, May 2017, pp. 44–54.