Identifying and Ranking Factors Affecting the Digital Transformation Strategy in Iran's Road Freight Transportation Industry Focusing on the Internet of Things and Data Analytics
Subject Areas : ICTMehran Ehteshami 1 , Mohammad Hasan Cheraghali 2 * , Bita Tabrizian 3 , Maryam Teimourian sefidehkhan 4
1 - Department of Management, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran
2 - Department of Industrial Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3 - Department of Management, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran
4 - Department of Mathematical Statistics, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran
Keywords: Digital Transformation Strategy, Road Freight Transportation Industry, Affecting Factors, Internet of Things, Data Analytics,
Abstract :
This research has been done with the aim of identifying and ranking the factors affecting the digital transformation strategy in Iran's road freight transportation industry, focusing on the Internet of Things and data analytics. After reviewing the literature, semi-structured interviews were conducted with 20 academic and road freight transportation industry experts in Iran, who were selected using the purposive sampling method and saturation principle. In the quantitative part, the opinions of 170 employees of this industry, who were selected based on Cochran's formula and stratified sampling method, were collected using a researcher-made questionnaire. Delphi technique, literature review and coding were used to analyze the data in the qualitative part. In the quantitative part, inferential statistics and SPSS and smartPLS software were used. Finally, 40 indicators were extracted in the form of 8 factors and ranking of indicators and affecting factors was done using factor analysis. The result of this research shows that the internal factors have the highest rank and software infrastructure, hardware infrastructure, economic, external factors, legal, cultural and penetration factor are in the next ranks respectively. Therefore, it is suggested that organizations consider their human resource empowerment program in line with the use of technology and digital tools.
[1] V. B. Vukšić, L. Ivančić, and D. S. Vugec, “A preliminary literature review of digital transformation case studies”, International Journal of Computer and Information Engineering. Vol. 2, No. 9, 2018.
[2] ف. شیری، م. شامی زنجانی، م. ابویی اردکان و ف. شمس علئیی، "ملاحظات معماری سازمانی بانکها در عصر تحول دیجیتال"، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1401.
[3] S. Chanias and T. Hess, “Understanding Digital Transformation Strategy formation: Insights from Europe's Automotive Industry”, PACIS, 296, 2016.
[4] ا.س. مرتضوی کهنگی، پ. ساکتی و ج. محرابی، "پیشبرندهها، بازدارندهها و پیامدهای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران"، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران, 57(57), 48، 1402.
[5] J. Ukko, M. Nasiri, M. Saunila and T. Rantala, “Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance”, Journal of Cleaner Production, 236 (117626), 1-9, 2019.
[6] L. Li, F. Su, W. Zhang and J. Y. Mao, “Digital transformation by SME entrepreneurs: A capability perspective”, Information Systems Journal, 28(6), 1129- 1157, 2018.
[7] C. Matt, T. Hess and A. Benlian, “Digital transformation strategies”, Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343, 2015.
[8] D. Miorandi, S. Sicari, F. DePellegrini and I. Chlamtac, “Internet of things: Vision, applications and research challenges”, Ad Hoc Networks, 10(7): 1497-1516, 2012.
[9] S. Naskar, P. Basu and A. Sen, “A Literature Review of the Emerging Field of IoT Using RFID and Its Applications in Supply Chain Management”, 2020.
[10] M. Chui, M. Loffler and R. Roberts, “The internet of things”, McKinsey Quarterly 2, 1–9, 2010.
[11] ع. تکهای و م. بندلیزاده، "بررسی رابطه بین سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و عملکرد سازمانهای عمومی (مورد مطالعه: شهرداری استان سمنان)"، تحقیقات جدید در علوم انسانی ، دوره سوم - شماره 17، صفحه 27 -48 ، 1395.
[12] S. Acharya, “Data Analytics Using R”, McGraw-Hill Education, 2018.
[13] R. Srinivasan and M. Swink, “An investigation of visibility and flexibility as complements to supply chain analytics: An organizational information processing theory perspective”, Production and Operations Management, 27(10), 1849-1867, 2018.
[14] J. Jin, L. Ma and X. Ye, “Digital transformation strategies for existed firms: from the perspectives of data ownership and key value propositions”, Asian Journal of Technology Innovation, 28(1), 77-93, 2020.
[15] آ. گراوندی و ح. جلیلیان، "تحلیل طرح تحول دیجیتال و پیادهسازی معماری پلتفرمی کسبوکار در اداره کل پست استان کرمانشاه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه، 1400.
[16] ا. کاویانیزاده، م. فتحیان بروجنی و سبحانیفرد، "ارائه مدل تحقق تحول دیجیتال در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط خدمات محور: مطالعه موردی بنگاههای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی ایران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1399.
[17] م. حسابی، ح.ا. سالارزهی و ع. آبتین، "شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تحول دیجیتال در سازمان منطقه آزاد چابهار"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1399.
[18] ]18[ م. نوری، م.ع. شاه حسینی، م. شامی زنجانی و ب. عابدین، "طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی"، مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 23، 211 – 242، 1398.
[19] A. G. Nekrasov and A. S. Sinitsyna, “Digital transformation infrastructure and transportation logistics systems”, In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 832(1). IOP Publishing, 2020.
[20] A. Correani, A. De Massis, F. Frattini, A.M. Petruzzelli and A. Natalicchio, “Implementing a digital strategy: Learning from the experience of three digital transformation projects”, California Management Review, 62(4), 37-56, 2020.
[21] S. Tyagi, M. Joshi, N. Ansari and V. K. Singh, “Impact of IoT to accomplish a vision of digital transformation of cities”, In Handbook of IoT and big data, 309-328. CRC Press, 2019.
[22] ا.ع. فرهمند، ع. پورابراهیمی، م. شریفی و ر. رادفر، "تبیین روابط بین ابعاد و شاخصهای مدل پذیرش فناوریهای اینترنت اشیاء در کسبوکار هوشمند"، مدیریت کسبوکار، 48، صفحه 233 – 253، 1399.
[23] ز. سعادتی و ب. مهرشاد، "اینترنت اشیاء و برنامههای کاربردی کلاندادهها در شهرهای هوشمند پایدار"، سیاست نامه علم و فناوری، 20، 17 – 32، 1396.
[24] I. lin, A. Borremans and S. Bakhaev, “The IoT and Big Data in the Logistics Development. Crude Oil Transportation in the Arctic Zone Case Study. In Internet of Things, Smart Spaces, and Next Generation Networks and Systems, 148-154. Springer, Cham, 2020.